Saturday, August 1, 2009

Thomas Alva Edison (February 11, 1847 – October 18, 1931) was an American inventor, scientist and businessman who developed many devices that greatly influenced life around the world, including the phonograph, the motion picture camera, and a long-lasting, practical electric light bulb. Dubbed "The Wizard of Menlo Park" by a newspaper reporter, he was one of the first inventors to apply the principles of mass production and large teamwork to the process of invention, and therefore is often credited with the creation of the first industrial research laboratory. (From Wikipedia)

NAPOLEON HILL - OGOS 2

ORANG BIASA AKAN BERHENTI MENCUBA SELEPAS MENGALAMI KEGAGALAN PERTAMA

Thomas Edison pernah menyatakan bahawa sebab mengapa kebanyakan orang tidak mengenali peluang yang datang ialah kerana ia sering muncul dalam keadaan yang berselindung. Edison telah mengetahui bahawa apa saja yang bernilai tidak akan datang dengan mudah; jika ianya mudah, sesiapa saja dapat melakukannya. Olehkerana keyakinan Edison melebihi resionalitiorang biasa, maka dia berjaya menghasilkan ciptaan dimana orang yang berpendidikan ketika itu sekali pun akan mengatakan bahawa usahanya itu adalah mustahil.

Kemajuan hebat dalam ilmu pengetanhuan sering kali dicapai oleh orang yang hampir menjadi 'fanatik' dalam usahanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Cetusan inspirasi sahaja tidak mencukupi bagi memastikan kejayaan; ia mesti diikuti dengan tindakan yang penuh ketabahan dan keyakinan.


No comments:

Post a Comment